کد مطلب:173077 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:158

سخن آخر
واپسین كلام را فرمایش رسول گرامی اسلام علیه السلام قرار می دهیم، آن گاه كه مردی از انصار به ایشان عرض كرد: ما در بدر عده ای پیرمرد را كشتیم ( یعنی كار مهمی انجام نداده ایم ) . پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

آنان گروهی از بزرگان بودند كه اگر جمع آنان را می دیدی، در برابرشان خودت را می باختی واگر به تو دستوری می دادند ( بدون چون و چرا ) اطاعت می كردی و شأن و منزلت خود را در برابر شأن آنها ناچیز می شمردی ( اینها همه اثر هیبت آنهاست كه چشم و دل را پر كرده است ) . [1] .


و این همان چیزی است كه رهبر معظم انقلاب به آن اشاره دارند كه حركت خواص، به دنبال خود، حركت عوام را می آورد و به راستی آنها كه نام و نشانی دارند و شخصیت های برجسته ای هستند می توانند بر توده مردم اثر گذار باشند و آنان را به سوی سعادت یا شقاوت رهنمون سازند. ژرف اندیشی مقام معظم رهبری نشانگر اهمیت مسأله است.

آنچه گذشت نگاهی گذرا بود به عملكرد خواص و عوام كه صد البته این موضوع نیاز به بررسی و پژوهش جدی تری در ابعاد قرآنی، روایی و تاریخی دارد و تنها به دست پژوهشگران فرزانه می توان به گوهرهای عبرت آمیز این دریای ژرف دست یافت. ما با بضاعت ناچیز خود دریافتیم نقطه ی آغاز انحراف، فاصله گرفتن از ارزش ها و آرمان هاست، «رفاه طلبی» و «تجمل گرایی» دو نشانه ی بزرگ واپس گرایی و رویكردی به ارزش های جاهلی است كه خواص جامعه را از رسالت حقیقی خویش دورساخته، در حضیض ذلت فرومی برد. آری عاشورایی شدن مهم است، ولی عاشورایی ماندن و در عاشورا فانی شدن مهم تر.

از آنچه گفته شد چنین بر می آید كه قیام عاشورا، همچون قیام فردی علیه دیگری یا گروهی علیه گروه دیگر، در مقطعی از تاریخ نیست، بلكه عاشورا یك مكتب است، مقابله همه خوبی ها با همه بدی ها، مبارزه ی ارزش ها با ضد ارزش ها، قیام حق علیه باطل و نبرد اسلام با كفر است كه تا قیام قیامت ادامه دارد؛ حقیقتی كه خداوند در سوره آل عمران، آیه 13 بیان داشته:

قد كان لكم آیة فی فئتین التقنا فئة تقاتل فی سبیل الله و اخری كافرة؛

به راستی در مبارزه دو گروهی كه با هم روبه رو شدند، برای شما نشانه ای بود. یكی در راه خدا می جنگید و گروه دوم كافر بود.


رسالت جداسازی حق از باطل و عدل از ظلم به منظور پایداری حق و عدل و نابودی باطل و ستم، رسالت بزرگی است كه بر دوش همه ی دینداران و خواص نهاده شده است. اینك ما دلباختگان مكتب عاشورا، عهدنامه ای با خون دل امضا می كنیم و به پیشگاه مقدست تقدیم می داریم كه تا جان در بدن داریم، دل به عشق تو بسپاریم و در راه دفاع از آرمان الهی، كه رسالت بزرگ انسانیت است، از هیچ تلاشی كوتاهی نكنیم.

امید كه فرهنگ عاشورا همواره بر سالكان كوی شهادت عطر افشاند و انقلاب اسلامی ما به انقلاب جهانی حضرت مهدی ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) متصل گردد. روزی كه رنج دل های داغدار، تسكین یابد و جان ها از زمزم حضورش سیراب شود.

به امید آن روز

به انتظارت می مانیم ای یگانه ی سبز


[1] مجمع البيان، طبرسي، ج 2، ص 609.